Kategorie
Rozwój dziecka

Aktywność fizyczna dzieci do lat 5 – wytyczne WHO

Sedentarny tryb życia, coraz dłuższy czas spędzany przed ekranami oraz niewystarczająca ilość aktywności fizycznej to problemy dotykające niestety coraz młodsze dzieci.

Chcąc minimalizować negatywne skutki zdrowotne jakie niesie za sobą postęp cywilizacyjny Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) stworzyła rekomendacje dla dzieci do lat 5. Jak się okazuje aktywność fizyczna dzieci w każdym wieku ma kluczowe znaczenie dla przyszłego zdrowia całych społeczeństw.

„Osiągnięcie zdrowia dla wszystkich oznacza robienie tego, co najlepsze dla zdrowia od samego początku życia.”

Tedros Adhanom Ghebreyesusdyrektor generalny WHO

Rekomendacje trzeba uznać za podstawę i kierunek działań mających na celu wspieranie prawidłowego rozwoju naszych dzieci. Poniżej wytyczne dotyczące aktywnosci fizycznej, czasu spędzanego przed ekranami oraz snu dzieci z podziałem na wiek.

Dla ambitnych oficalna publikacja WHO.

Niemowlęta (poniżej 1 roku życia)

Powinny być fizycznie aktywne kilka razy w ciągu dnia, w różny sposób. Przede wszystkim poprzez interaktywne zabawy na podłodze (im więcej, tym lepiej). Te z dzieci, które nie są jeszcze mobilne powinny mieć zapewnione przynajmniej 30 minut aktywności na brzuchu rozłożone na cały dzień.

– Nie powinny być unieruchamiane na więcej niż 1 godzinę ciągiem (np. wózki, krzesełka, nosidełka). Nie zalecane jest spędzanie czasu przed ekranami. Podczas siedzenia zalecane jest absorbowanie dziecka czytaniem i opowiadaniem bajek.

– Powinny spać 14-17 godzin (0-3 miesiąca życia) lub 12-16 godzin (4-11 miesiąca życia), wliczając drzemki.

1-2 lata

Powinny spędzać przynajmniej 180 minut dziennie na różnorodnych aktywnościach fizycznych o zróżnicowanej intensywności (włączając w to aktywność o umiarkowanej i dużej intensywności), rozłożone na cały dzień (im więcej, tym lepiej).

– Nie powinny być unieruchamiane na więcej niż 1 godzinę ciągiem (np. wózki, krzesełka, nosidełka) lub długo siedzieć. Dla rocznych dzieci czas przed ekranem (np. oglądanie telewizji, granie na konsoli/komputerze) jest niezalecany. Dla 2 latków taki siedzący sposób spędzania czasu nie powinien przekraczać 1 godziny (im mniej, tym lepiej). Podczas siedzenia zalecane jest absorbowanie dziecka czytaniem i opowiadaniem bajek.

– Powinny mieć zapewnione 11-14 godzin dobrej jakości snu (włączając drzemki) i regularne pory zasypiania oraz budzenia.

3-4 lata

Powinny spędzać przynajmniej 180 minut dziennie na różnorodnych aktywnościach fizycznych o zróżnicowanej intensywności (włączając w to przynajmniej 60 minut aktywności o umiarkowanej i dużej intensywności), rozłożone na cały dzień (im więcej, tym lepiej).

– Nie powinny być unieruchamiane na więcej niż 1 godzinę ciągiem (np. wózki, krzesełka, nosidełka) lub długo siedzieć. Siedzące spędzanie czasu przed ekranem nie powinno przekraczać 1 godziny (im mniej, tym lepiej). Podczas siedzenia zalecane jest absorbowanie dziecka czytaniem i opowiadaniem bajek.

– Powinny mieć zapewnione 10-13 godzin dobrej jakości snu (z ewentualną drzemką) i regularne pory zasypiania oraz budzenia.

Podsumowanie wytycznych WHO

Jeżeli czytacie wytyczne i interpretujecie je dosłownie, to łatwo popaść we frustrację i pomyśleć o sobie jako nieodpowiedzialnym rodzicu 😉

Najważniejszy we wszystkim jest umiar i nie dopuszczanie do głosu złych nawyków. Każdy z nas ma odmienny charakter i sposób wychowywania dziecka, dlatego przytoczone powyżej mają nas przede wszystkim naprowadzić na odpowiednie tory. Aktywność fizyczna dzieci do lat 5 to coś co leży w ich naturze. My poprzez swoje codzienne obowiązki i przyzwyczajenia nie możemy tego ruchu „zabić”. Jeżeli zaś chcecie zrobić coś fajnego ze swoimi pociechami odsyłamy do propozycji naszych zabaw dla dzieci młodszych 2-6 lat

FAQ

Ile powinno spać dziecko według wytycznych WHO?

0-3 miesiąca życia – 14-17 godzin wliczając drzemki;
4-11 miesiąca życia – 12-16 godzin wliczając drzemki;
1-2 lata – 11-14 godzin regularnego snu ze stałymi porami zasypiania i budzenia (włączając drzemki);
3-4 lata – 10-13 godzin regularnego snu ze stałymi porami zasypiania i budzenia (włączając drzemki).

W odpowiedzi na “Aktywność fizyczna dzieci do lat 5 – wytyczne WHO”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *